Polonaise, Menuet & Badinerie (PDF)

14,95

SKU: TIM00018-01 Categorieën: , , , ,

Product Ondertitel from Orchestral Suite No. 2 in B minor, BWV 1067
Product Componist/Auteur Johann Sebastian Bach
Product Arrangeur Jeroen Bron
Product Instrumentatie 3 Fluiten/Altfluit/Basfluit
Product Niveau Gevorderd
Product Media Score/partijen

Product Aantal pagina's 18

Een prachtige transcriptie van de Polonaise, Menuet & Badinerie, de laatste 3 delen uit de tweede Suite van Johann Sebastian Bach.

Bach componeerde de tweede en derde Suite in zijn Leipziger periode. Van de tweede Suite zijn de uitgeschreven partijen gedateerd op 1738/1739; daarmee is het de laatst gecomponeerde Suite van Bach. De solopartij schreef Bach voor traverso. De traverso was erg populair in Frankrijk rond die tijd. Het gebruik van een solo traverso maakte deze Suite meer in lijn met de geldende mode.

De muzikale term Suite betekent reeks, opeenvolging: in dit geval een reeks of opeenvolging van stukken, voornamelijk van dansen. De dansvormen uit Bach’s Suites zijn allemaal in traditionele vormen, maar waren in die tijd al omgevormd tot concertdelen.

De oorsprong van de Polonaise is, ondanks de verwijzing naar Polen, onduidelijk. ‘Poolse’ dansen werden sinds de 16e eeuw overal gedanst, maar in het begin van de 18e eeuw kreeg het karakter van een statig voortschrijdende dans. Een Polonaise begint met een niet beklemtoonde eerste tel.

Het Menuet is een Barokke hofdans en treffen we vaak aan als vast onderdeel van de Suite. De dans ontstond omstreeks 1670 in Zuid Frankrijk, en beleefde zijn hoogtepunt aan het hof van Lodewijk XIV. Aanvankelijk werd hij individueel gedanst, maar later per groepje van vier personen. De naam is afgeleid van pas menus, wat kleine stappen betekent.

Afsluitend volgt de bekende Badinerie met zijn briljante solo partij. De Badinerie ontstond in de 18e eeuw, toen deze korte en levendige dans voor het eerst werd opgenomen als onderdeel van de barokke suite.